جان بولتون مشاور تندرو و جنگ طلب سابق امنیت ملی آمریکا با تکرار ادعاها و اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد گروه‌های مقاومت فلسطینی، لبنانی و یمنی تحت حمایت تهران به درگیری با اسرائیل که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) آغاز شده است، ادامه می‌دهند.

جان بولتون

به گزارش همشهری آنلاین، جان بولتون که مشاور امنیت ملی در دوران دونالد ترامپ بود و همچنین در زمان روسای جمهور آمریکا رونالد ریگان و جورج دبلیو بوش خدمت می کرد، در گفتگو با العربیه انگلیسی با بیان این اتهام که "ایران، بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان است" گفت که حمایت تهران از گروه های نیابتی در خاورمیانه، بخشی از راهبرد سردار شهید قاسم سلیمانی برای منزوی ساختن و محاصره اسرائیل است.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با ادعای اینکه ایران از نظر او در زمینه هسته ای در رده کره شمالی قرار دارد، مدعی شد: «به دلیل علاقه‌ام به جلوگیری از تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی، به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای، من به مدت طولانی روی ایران تمرکز کردم.»

بولتون با بیان اینکه جنگ بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس «هم اکنون گسترده‌تر است»، با تکرار ادعاهای ضد ایرانی، تهران را به تسلیح نیروهای وابسته به خود جهت استفاده از آنها در زمان آمادگی برای درگیری، متهم کرد.

وی مدعی شد: «من فکر می‌کنم ایران در هر مساله ای در خاورمیانه دست دارد. فکر نمی‌کنم حماس یک روز صبح از خواب بیدار شده و گفته امروز به اسرائیل حمله می کنیم.»

بولتون که به جنگ طلبی و آتش افروزی شهره است، مدعی شد: «ممکن است در درگیری های جاری در خاورمیانه ضروری باشد که رهبران ایران بهای تهاجم خود را بپردازند. ما باید برای انجام آن آماده باشیم.»

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا ادعا کرد: «اگر آماده استفاده از زور نباشید، هرگز نمی‌توانید بازدارندگی ایجاد کنید، که کلید واقعی صلح و امنیت است.»

این اظهارات ضد ایرانی در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه در گفتگو با کانال چهار تلویزیون انگلیس درباره اطلاع ایران از عملیات طوفان الاقصی گفت: ما در جریان این اقدام حماس نبودیم. اما معتقدیم که حرکت حماس یک اقدام آزادی بخش در مقابل اشغال‌گری اسرائیل بود.

وزیر امور خارجه ایران توضیح داد: من هفته نخست بعد از ۷ اکتبر به دوحه (قطر) سفر و با آقای اسماعیل هنیه ملاقات کردم، از او وضعیت را پرسیدم. او برای من به روشنی توضیح داد که حماس و نیروهای حماس صرفا با هدف گرفتن اسرای نظامی اسرائیلی وارد این عملیات شدند اما بعد از اینکه دیوار فروریخت تعدادی از جوانان عادی غزه با موتور سیکلت و وسایل نقلیه وارد شهرک‌های اشغالی فلسطین شدند، آن‌ها تعدادی از زنان و حتی کودکان را با موتور و وسائل نقلیه خودشان به غزه آوردند، اما حماس بر اساس اظهارات آقای هینه هیچ نقشی در گرفتن این افراد و اسرای غیرنظامی اسرائیلی نداشت.

امیرعبداللهیان افزود: من به آقای هنیه پیشنهاد کردم که در این صورت وارد یک توافق و تعاملی شوید که این افراد تبادل و آزاد شوند. آقای هنیه گفت ما مشکلی نداریم و آمادگی داریم چنانچه یک آتش‌بس موقت شکل بگیرد، این افراد را در داخل غزه شناسایی کنیم، از خانواده‌هایی که در اختیار آن‌ها هستند تحویل بگیریم و تبادل انجام شوند. این اتفاق هم (در آتش‌بس موقت) رخ داد.

او تصریح کرد: من آنچه گفتم همه واقعیتی بود که رهبر سیاسی حماس توضیح داد. حتی در خصوص کشتار دختران و پسران اسرائیلی که در صبح هفتم اکتبر باشگاه بودند، ایشان گفت که نیروهای نظامی اسرائیل برای نجات آن‌ها وارد شدند اما هنگامی که با نیروهای حماس در منطقه درگیر شدند و نیروهای حماس درصدد این بودند که افراد نظامی آن جمع را به اسارت بگیرند؛ ارتش و نیروهای نظامی اسرائیل وارد شدند، همه افرادی که در آن سالن بودند، چه نیروهای حماس و فلسطینی، چه اسرائیلی را به قتل رساندند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: این همه آن چیزی بود که اقای هنیه در هفته نخست جنگ گفت و بعد شاهد بودیم که آن‌ها در اولین آتش‌بس موقت زنان و کودکان را بر اساس توافق آزاد کردند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران مخالف کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان در هرکجای دنیا هستیم.

به گزارش ایرنا،گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که شمار شهدای غزه از آغاز حملات اسرائیل از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به ۳۰ هزار و ۳۵ نفر رسیده است و ۷۰ هزار و ۴۵۷ شهروند فلسطینی نیز زخمی شده اند.

کد خبر 835791
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    29 16
    من سیاست مداری احمق تر از بولتون سراغ ندارم.
    • حیران IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      29 9
      اکثر مردم امریکا از این تیپ اوباش بی سر و پا متنفرند ! ==== اما بعضی افراد در اطراف ما در دل یا گفتار از این کفتارهای وحشی حمایت میکنند !! ======بابا شما دیگه کی هستید ؟؟!!!!
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      20 12
      ما یقین داریم امریکا در هر جنایت بزرگی که در جهان رخ دهد دست دارد . حمله به عراق . حمایت از تشکیل داعش . حمایت از صدام درجنگ بر علیه ایران . حمایت از صهیونیست های اشغالگر کودک کش . و...نمونه های جنایات بر علیه میلیون ها نفر
    • احمد IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      11 4
      جان بولتون را به منطقه جنگی بفرستند ببیند جنگ این طوریست که پشت میز بنشیند و فرمان جنگ صادر کند
  • CH ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    18 0
    یه جمهوری خواه مثل جورج بوش
  • Pio FR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    14 2
    من حاظرم یک سگه نقره بدم که دست بکشی بری🤪از خاویار میانه.🤫🤫🤪🤪🐐🐐
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    24 7
    این مردک مظهر حماقت مگر هنوز سقط نشده
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    21 6
    برو گمشو بابا داخل آدم آمریکای بی عرضه پس هیچ کی بر نمیاد تقصیر ایرانه به ما چه دیگه گذشت اون زمانی که مردم مظلوم بیگناه را بمباران می‌کردید و پیروز می‌شدید امروز یه گروه کوچک با سلاح های ساده مثل حماس اشکتون را در میاره دیگه گذشت زمانی که ۲ میلیون نفر را میکشتید و یه سرباز آمریکایی یه زخم سطحی بر نمی‌داشت امروز موشک ها در کمین سربازهای تروریستتون هستند تا یک یکشان را ضربه مغزی کنند
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    17 9
    این بولتون ابله دیگه کیه که ترامپ صاحب کمربند مشکی فلج مغزی های عالم به این میگه فلج مغزی پس مهم نیست چی میگه
  • رضا IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    19 4
    گمشو یانکی
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    17 5
    آمریکا، انگلیس، آلمان، عربستان سعودی وامارات در حمله تروریستی تهران، اهواز و سایر شهرهای ایران دست داشتند
  • هم وطن... IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    14 2
    سلام.اقای بولتون چراانقدرمیسوزی؟
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    12 1
    اظهارات مداخله جویانه آمریکا درباره انتخابات مجلس در ایران/ و این در حالی است که آمریکا جنایتکار از سال 1332 تاکنون به همراه انگلیس جنایتکار در امور داخلی ایران دخالت و مداخله می کند و همچنان نیز ادامه می دهد پس مذاکره و همکاری ایران با آمریکا جنایتکار و انگلیس غلط و اشتباه بوده است.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    16 1
    از سال 1917 تاکنون در هر جای جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکار در کار است.
  • علی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    14 3
    این آمیکا است که تمتم دنیا رو نامن کرده.مرگ بر آمریکای مردم فریب.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    13 1
    به این آقای بولتوت باید گفت : شما فعلا چند تا بهای جنایت برعلیه ملت ایران بدهکاری اونها رو تسویه کن بعد شعار بده.
  • امریکا ننگ بشر !! IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    19 2
    امریکا لکه ننگ تاریخ بشر !! :::::: ترامپ و دوستانش لکه ننگ تاریخ امریکا !! ::::: واقعا کاش این کانون فساد هرگز کشف نمیشد !! :::: نماد پیشرفت تکنولوژی اما همراه با نابودی شرف و انسانیت !! :::: صادر کننده فساد و جنگ به کل دنیا !! :::::: امریکا = کانون آتش افروزی در دنیا
    • ریحانه IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      15 2
      واقعا در این دنیا کسی هست که شک داشته باشد که عامل اصلی آتش افروزی در جهان ، امریکا است ؟!!
    • فرهادی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      14 2
      امریکا بزرگترین صادرکننده اسلحه و آتش افروز اصلی دنیاست . >>>> اما بوسیله رسانه های خود مغز مردم ساده دنیا را شستشو میدهد و به آنها القا میکند که دولتهای شما جنگ طلب هستند !! >>>> و چقدر ساده اند فریب خوردگان این داستان !! >>> که خیلی هم احساس روشنفکری و آگاهی دارند !!!
  • یک عمر هراس!! IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    10 3
    بهترین انتقام از این جنایتکاران اوباش کراواتی بی سر و پا همین وحشتی هست که تا آخر عمر همراهشان هست !! ::::: که هر لحظه ممکنه به درک واصل شه !!! :::: البته برای رفقای کثیفش مثل پامپنو و ترامپ نیز همین طور !!::::: یک عمر هراس و دلهره !!!
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    5 3
    آیا شما واقعا معتقدید ایران حمایت نمیکند از حماس؟؟
    • حقیقت IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      15 4
      به فرض هم ایران از حماس یا یمن حمایت کند !! :::: ایران در حال دفاع از خود است نه حمله !! :::: چیزی که رسانه. های امریکا وارونه جلوه داده و القا میکنند !! :::: آتش افروز اصلی دنیا امریکا و متحدانش هستند . :::: امریکا سالهاست چه در زمان پهلوی و چه اکنون در حال فشار به ایران است !! :::: ایران اگر از خودش دفاع نکند به سرنوشت عراق و افغانستان مبتلا خواهد شد .:::: شک دارید ؟!!
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
      2 0
      پیش دستانه و با زیرکی جنگی را که اونها میخواستند حتی داخل مرزهای ایران بکشونند، کیلومترها دورتر و پشت مرزهای دشمنانش متوقف کرده،
  • ناشناس IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    7 3
    آخر و عاقبت لجبازی و لجاجت سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی و اسرائیل حامیانشان همان دوزخ سوزانی است که در آخرت دامن‌گیرشان میشود......
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    5 0
    از 15 مهر ماه تاکنون آنچه در غزه روی می‌دهد، قتل‌عام غیرنظامیان است
  • مهدی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    6 1
    آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو خون جوانان وطن مچکد از چنگال پلید تو
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    5 1
    ما فکر میکنیم آمریکا جنایت کار در جه یک دنیاست در افغانستان در عراق در سوریه در همه جای خاور میانه امروز هم در غزه که دنیا در خون غلتیدن کودکان غزه را توسط جنگندهای آمریکا نظاره گر است وخلبان آمریکا با آتش زدن خودش به دنیا گفت ما جنایت کار وکودک کشیم این آمریکاست کا باید بها بپردازد نه مسعولان ایران
  • علی عباسی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    1 0
    این آمریکاست که در تمام تروریست‌های دنیادست داره در تمام دزدی‌های دریائی دست داره امیدوارم روزی کسی پیداشودتقاص اینهمه خون‌های ریخته شده راازآمریکابگیره
  • بودن یا نبودن IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    0 0
    جان اون ریس جمهورهای قبلیت که اومدن رفتن کوتاه بیا جان بولتون
  • قاسم IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    1 0
    خدا لعنت کنه . اسراییل.امریکا که دستشان به خون زن کودک آخشته هسته .۳۰عزا. نفر کشتن .یک روزی دنیا از جواب میخواهد .که چرا تمام کشورهای جهان ساکت بودن .این کشتار اتفاق افتاد مثل .کاری که هیتلر.حرد
  • اکبردولتخواه IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    1 0
    بیاری خداوند بزرگ ما چهاردهمین قدرت نظامی دنیا هستیم. با هم افزایی نیروهای مقاومت به هفتمین قدرت نظامی موثر ارتقا یافته است . ایران درحال گذار از قدرت برتر منطقه شرق آسیا به قدرت فرامنطقه ای می باشد . فقط چند کلاهک هسته ای ایران جز قدرتهای اتمی بدل خواهد کرد . عربده کشیهای غرب و شرق برای ایران قدرتمند هزینه دارد ولی به قیمت سالها استحکامات آنها تمام می شود.